Rositas blogg

Välkommen till Rosita Runegrunds blogg. Jag kommer från Bohuslän och är riksdagsledamot för Kristdemokraterna sedan 1998. Varmt välkommen!

My Photo
Name:
Location: Tjörn, Bohuslän, Sweden

Före detta riksdagsledamot från och med oktober.

Saturday, January 20, 2007

Yttrandefrihetens offer

Turkiet måste bringa klarhet i mordet på Hrant Dink. Det känns overkligt att endast för en månad sedan välkomnade jag Hrant Dink, chefredaktör för den turkiska och armeniska veckotidningen Agos, på ett seminarium i Sveriges riksdag, inbjuden av SKT där jag är vice ordförande. Idag är han mördad.
De mänskliga rättigheterna är en fråga på liv och död, också i Turkiet. Mina tankar går till Dinks närstående men också till det han brann för, demokrati och mänskliga rättigheter.
Genom riksdagsarbete och faktaresor till Turkiet har jag har länge arbetat för ett turkiskt EU-medlemskap och mordet riskerar att svärta hela den processen. Min uppmaning till de turkiska myndigheterna är att göra allt för att bringa klarhet i dådet.

1 Comments:

Blogger BOZKURT said...

Hrant är inte offer för yttrandefriheten utan för sin RASISM .

Turkiet har bringat klarhet i mordet på Hrant.

När skall ni bringa klarhet i HUR RojTV finansierar sina sändningar???

4:56 PM  

Post a Comment

<< Home