Rositas blogg

Välkommen till Rosita Runegrunds blogg. Jag kommer från Bohuslän och är riksdagsledamot för Kristdemokraterna sedan 1998. Varmt välkommen!

My Photo
Name:
Location: Tjörn, Bohuslän, Sweden

Före detta riksdagsledamot från och med oktober.

Wednesday, April 16, 2008

Efterlängtad födelsedagspresent

Hjälp de gamla få lugn i själen

Rubriken kommer från Aftonbladets ledare den 10 april (min födelsedag) och berör regeringens förslag om anhörigstöd.

1998 hade Anhörigrådets sitt årsmöte på Koster. Som inbjuden politiker lovade jag att ta med mig frågan och arbeta med den om jag blev invald i Riksdagen.
Det löftet har jag hållit, och under en nära anhörig sjukdomstid kom jag ännu närmre frågan rent personligt. Att ändra ett litet ord ( bör till ska) i socialtjänstlagen för att sätta press på kommunerna har varit segdraget. Jag har under mina tio år i riksdagen arbetat med frågan genom motioner interpellationer och frågor. Alliansen lovade i valrörelsen att uppvärdera anhörigstödet, vilket för mig var en oerhört viktig valfråga.

Nu gäller det att kommunerna lever upp till den kommande lagstiftningen, även om det inte blir en rättighetslagstiftning som ger anhöriga rätt att överklaga. Socialnämndens skyldighet att ta upp frågorna gör att möjligheten till jämförelse mellan kommunerna tydliggörs.

ETT STORT GRATTIS TILL ALLA VARDAGSHJÄLTAR ! Ni är värda all respekt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home