Rositas blogg

Välkommen till Rosita Runegrunds blogg. Jag kommer från Bohuslän och är riksdagsledamot för Kristdemokraterna sedan 1998. Varmt välkommen!

My Photo
Name:
Location: Tjörn, Bohuslän, Sweden

Före detta riksdagsledamot från och med oktober.

Friday, September 10, 2010

..politiken är en del av livet inte livet....

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2129398/vanner-och-slakt-i-chock-efter-dodsolyckan-i-stenungsund

Idag känner jag mig sorgsen, tänker på de familjer som mist sina barn. Mina barnbarn är i samma ålder som de omkomna barnen i Stenungsund. Man brukar säga att döden är en del av livet. Under mina år i Afrika lärde jag mig att man var tvingad att tänka så för att överhuvudtaget överleva, sorgen var inte mindre när man miste ett barn pga sjukdom eller olycka, det var bara det att döden är så nära så många. Orsaker är fattigdom, brist på sjukvård och dålig infrastruktur.

I Sverige som är ett rikt land är döden alltid oväntad. Till och med har vi en äldreomsorg/sjukvård som måste köra iväg gamla människor mellan olika inrättningar på ett alltför många gånger ett ovärdigt sätt. Allt i det goda syftet att ge bästa mesta vård. Tror att många gånger skulle man låta livet ha sin gång och därmed ge den gamla patienten ro till ett värdigt slut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home