Rositas blogg

Välkommen till Rosita Runegrunds blogg. Jag kommer från Bohuslän och är riksdagsledamot för Kristdemokraterna sedan 1998. Varmt välkommen!

My Photo
Name:
Location: Tjörn, Bohuslän, Sweden

Före detta riksdagsledamot från och med oktober.

Saturday, September 11, 2010

...valfrihet till vad?...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7767849.ab

Vi politiker talar så vackert om valfrihet i äldreomsorgen, men efter sådana artiklar som ovan, valfrihet till vad? Att få ha sina sista år tillsammans är fortfarande inte självklart att få välja när hälsan sviker båda makarna.
För tretton år sedan ställdes jag inför samma problem eller möjlighet som politiker. Min faster var svårt sjuk i diabetes, blind och amputerade ben. Hennes älskade och åldrige makes omsorg var enda tryggheten i tillvaron. Jag vann kampen för paret, men var ändå tvungen att bjuda ner Alf Svensson till Tjörn för att få rubriker i lokaltidningarna som påtryckning. Det ska inte vara så, jag vill som kommunpolitiker se till att ha en äldreomsorg som ger möjligheter att ha lösningar när liknande situationer uppstår. För att på bästa sätt ge vårdtagarna trygghet och tillit till omsorgen, annars riskerar valfriheten att urholkas.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home