Rositas blogg

Välkommen till Rosita Runegrunds blogg. Jag kommer från Bohuslän och är riksdagsledamot för Kristdemokraterna sedan 1998. Varmt välkommen!

My Photo
Name:
Location: Tjörn, Bohuslän, Sweden

Före detta riksdagsledamot från och med oktober.

Sunday, September 12, 2010

..behovet av en värderingsdebatt även inom kommunpolitiken...

http://www.dn.se/debatt/i-en-overpolitiserad-miljo-fortvinar-den-goda-etiken-1.1169072

Bra att Göran Hägglund efterlyser en värdedebatt utifrån de beslut som tagits under de fyra år som Alliansregeringen regerat. Alla förslag som kommer från olika ministrar och departement granskas och behandlas utifrån varje partis värdegrund.

Som kommunpolitiker är man mycket mer nära helheten och insikten om att bakom varje siffra finns en människa. För mig gäller det att utifrån den etik som KD bygger sin politik på värna varje person som inte kan göra sin röst hörd.

Det som oroar mig inom kommunpolitiken är just att respekten för varandras värderingsgrund ibland lyser med sin frånvaro från vissa företrädare.

Jag har under mina fyra år i majoritetstyre på nationell nivå lärt mig oerhört mycket om det arbete som ligger bakom varje beslut som presenteras gemensamt. En lärdom som jag hoppas få användning av efter den 19 september. Alliansbeslut är aldrig "one man show"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home